Etter mye tenking og forsøk på å få det til å passe inn, har jeg endelig fått gjennomført ei økt med bildefortelling i undervisningen. Jeg startet med å lage en kort og enkel bildefortelling fra ne vi hadde gjort i en K&H-time. Dette var mest for min egen del, både for å friske opp det med bildefortelling og å ha et eksempel å vise elevene. Planen var å få til å lage bildefortelling både i 5. og 6. klasse i K&H-timene, men så langt har jeg bare gjennomført det med 8. klasse. En del tid gikk til å installere programmet og dele inn i grupper ol. De fikk utdelt ca 10 bilder som de skulle legge litt tekst, musikk og effekter til. Det var ikke noe krav til fagstoff knyttet til fortellingen i denne omgang, men mest en introduksjon der de skulle bli kjent med bildefortellingskonseptet og være litt kreativ. Da elevene kom i gang var de veldig engasjerte og så ut til å synes det var gøy. Tilbakemeldingene va i alle fall positive. Det ble litt travelt og rot i forbindelse med lagringen, som resulterte i at de ikke fikk sett fortellingen til hverandre, men det er planen å gjøre neste gang.
Bildefortelling er absolutt noe jeg blir å bruke mer tid på. Men det tar tid, så det at elevene også legger en plan før de setter i gang tror jeg er nyttig. Ser for meg at jeg blir å bruke en mal der elevene lager skisser og skriver litt før de laster opp bildene og begynner å "leke" seg.
Fin fortelling om erfaringene med Photo Story. Det kan være lurt å tenke story og bruke dreiebok. Bruk av egne bilder fungerer ofte bedre enn bilder fra nettet, av mange grunner.
SvarSlett